میگون نگین قصران

میگون نگین قصران

meygoon negine ghasran
میگون نگین قصران

میگون نگین قصران

meygoon negine ghasran

خلبانانی که دو ساعت پس از اغاز جنگ شهید شدند

فقط چند ساعت از ظهر 31 شهریور گذشته بود که هواپیمای محمد و خالد از پایگاه سوم شکاری همدان بلند شد. اما حالا بعد از 32 سال این دو خلبان که یکی شیعه بود و دیگری اهل سنت، کم‌کم هوای نشستن در خاک میهن به سرشان افتاده است.

به گزارش رجانیوز، 13 فروردین ماه سال 1358 برای اولین بار شهر مهران توسط ارتش عراق بمباران شد. از آن روز تا یک سال و نیم بعد که بعثی‌ها رسما به ایران حمله کردند، چندین درگیری بین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و هواپیماهای متجاوز عراقی شکل گرفت.

پرواز با آلفارد، نشستن در کوت

31 شهریور 59 عملیاتی با نام انتقام از سوی نیروی هوایی ارتش طرح ریزی شد. قرار بود دو گروه پروازی به نام‌های "البرز" و "آلفارد" از دو پایگاه سوم شکاری همدان و پایگاه ششم شکاری بوشهر به پرواز درآیند. ابتدا در ساعت 16:30 نخستین گروه پروازی با نام البرز از پایگاه ششم به پرواز در می آمد و پایگاه هوایی شعبیه را بمباران می کرد.
سپس در ساعت 17:25 گروه پروازی دوم با نام آلفارد از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آمد و پایگاه هوایی کوت را بمباران می کرد.

چهار فانتوم گروه اول بلند شدند. ارتش عراق که انتظار این عملیات را نداشت غافلگیر شد و تا بخودش بیاید اهداف مد نظر بمباران شده بد تا حدی که نقل میکنند خلبان هواپیمای چهارم به دلیل این که اکثر هدف ها منهدم شده بود، به سختی هدفی را پیدا و آن را منهدم می کند!

اما کار گروه دوم سخت‌تر بود. پدافند عراق هوشیار شده بود و این کار را برای گروه پروازی آلفارد کمی دشوار می‌کرد. هدف آنها پایگاه هوایی کوت در استان میسان عراق بود که طبق برنامه ریزی بمباران شد اما یک فروند فانتوم مورد هدف موشک پدافند زمین به هوای پایگاه کوت قرار گرفت. روحشان شاد و یادشان گرامی.


شهید محمد صالحی





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد