میگون نگین قصران

میگون نگین قصران

meygoon negine ghasran
میگون نگین قصران

میگون نگین قصران

meygoon negine ghasran

دعوت به همکاری

باسلام

احتراما باتوجه به اینکه یکی از راه های انتقال مطالب جهت بالا بردن اگاهی عموم مردم استفاده از فضای مجازی می باشد ، بر ان شدیم از دوستان عزیزی که مطالبی از جمله نوشته یا عکسهایی از منطقه شمیران (تجریش ، نیاوران ، قیطریه و...)و قصران ( اوشان ، فشم ، میگون و ... ) دارند مطالب خود را به پست الکترونیکی  fspsnow@yahoo.com  ارسال نمایند تا در صورت مناسب بودن از این وبلاگ به نمایش در اید .


اماکن تفریحی شمیرانات و رودبار قصران

<< ری >> کهنسال مام شمیران و قصران ، ریشه در دوران قبل از تاریخ دارد . این شهر در دوران تاریخی از نخستین شهرهای متمدن و شهر دوم <<ماد>> بزرگ بوده . اهالی این شهر که در کنار کویر مرکزی ایران جای گرفته بود در طول این هزاره ها همیشه از بهار تا پاییز ، به ویژه تابستان ها سری در کوه ها شمالی داشتند. تاز هوای بسیار گرم و دم کرده ری دمی بیاسایند .امروزه تهران به جای ری نشسته . شهری با 10 میلیون نفر جمعیت در روزهای همراه با گازهای الاینده ، دود و انواع غبار و در روزهای تعطیل و هرفرصتی که دست دهد دست کم 1 تا 2 میلیون نفر از منطقه شمیرانات  که دارای اب و هوای خنک است ، استفاده مینمایند.


این منطقه دارای استعداد های طبیعی در جلب گردشگر میباشد:

فاصله کوتاه شمیرانات تا تهران وجود  چشمه ساران ( مثل هفت چشمه میگون ) ، رودهای فراوان اب بندها ، دریاچه ها ، ابشارهای کوچک بزرگ مراتع سرسبز با صدها گونه گیاهان و گل های رنگارنگ و چشم اندازهای گوناگون در هر فصل از سال ، کوه ها و قله های پشت سر هم با رنگ ها و نقش های خیال انگیز ، از زمزمه جویباره تا همهمه رودبارها ، اوای وحش و طبیعت ، نغمه بلبلان نفیر ناگهانی پرواز پرنده های مهاجر ، صدای زنگوله و بع بع گله ها این منطقه را با تمامی مکانهای خوش اب هوا متمایز میکند .




*اماکن طبیعی :

-دره دربند : در شمال تجریش ( مخصوص پیاده روی و کوه پیمایی )

-دره درکه : در شمال شرقی ولنجک ( مخصوص پیاده روی و کوه پیمایی )

-دره زیبای هملون : در شمال شهر میگون ( مخصوص کوه نوردی )

-محله زیبای شکراب : در روستای اهار ( وجود امام زاده و محلی برای کوه پیمایی )

-محله زیبای ایگل : در روستای ایگل ( شهر اوشان)

-رودخانه جاجرود : جاری در منطقه قصران ( از شمشک و دیزین از یک سمت و از زایگان ازطرف     دیگر تا سد لتیان جاهای مناسبی برای گردش های اخر هفته )

-کوهای منطقه : برای کوه نوردان حرفه ای و غیر خرفه ای بسیار مناسب و دارای جاذبه طبیعی ( مثل کوه  ابک در شمال شرقی میگون و جنوب شمشک با چشمه ای با اب معدنی و بسیار زیبا میباشد.

دریاچه لار :محل ماهی گیری


*پارک ها :

-پارک جمشیدیه : خیابان شهید باهنر ، انتهای جمشیدیه

-پارک جنگلی سرخه حصار : جاده دماوند . سراه تهران پارس

-پارک جنگلی لتیان:  جنب سد لتیان

-پارک جنگلی لویزان : بالای بزرگراه بابایی ، لویزان

-پارک و منطقه تفریحی اسپی کمرچال ( شهدای میگون ) : میگون ، شرق هتل جهانگردی

-پارک باغ قدیمی قیطریه : خ شریعتی ، خ قیطریه ، فرهنگسرای ملل


*مراکز پرورش اسب و مانژ سوار کاری:

- سبو کوچک : جهاد سازندگی . ( شهر لواسان )

- امام خمینی (رض) : بنیاد مستضعفان ( شهر لواسان )

- سیاهپوش : ( شهر لواسان )

-پرشاسب : ( بزرگراه شهید بابایی )

-سوهانک 1 : سوهانک

-سوهانک 2 : سوهانک

-سوهانک 3: سوهانک

-اقدسیه : نیروی زمینی ( اقدسیه )

-نیاوران : پارک نیاوران

- اوین : اوین درکه


*مراکز ورزشی تفریحی :

- پیست اسکی  بین المللی دیزین : محل مسابقات بین المللی اسکی کشور (پیست حرفه ای و اماتور) روستای دیزین

- پیست اسکی شمشک : ( پیست حرفه ای و اماتور ) روستای شمشک

- پیست اسکی دربند سر : ( پیست اماتور ) روستای دربند سر

-مجموعه ورزشی و زمین چمن اسپی کمرچال { شهدای میگون } : (زمین چمن و پارک) شهر میگون

-پیست یخ نوردی میگون : ( دیواره یخ مختص فصل زمستان ) شهر میگون ابتدای دره هملون

-مجموعه زمین چمن فوتبال اوشان : شهر اوشان

-پیست اسکی توچال : ( پیست حرفه ای و اماتور ) شمال ولنجک

-استخر های : میگون . فشم . لواسان . نیاوران . تجریش . باغ شاطر . قیطریه

-پلاژ اسکی روی اب سد لتیان: لواسان



ابوموسی همیشه ایرانی


باتوجه به ادعاهای همیشگی اعراب حاشیه خلیج همیشه فارس مبنی بر اعلام نامهای جعلی برای خلیج همیشه فارس و جزایر ایرانی ان ، نقشه ذیل که قبل از به وجود امدن کشورهای عربی توسط ملاحان اروپای کشیده شده ارائه میگردد .... persian gulf


جانوران منطقه شمیرانات

انواع ابزیان : دو نوع ماهی  قزل الا ٫یکی قزل الا خال قرمز و قزل الا رنگین کمان ٫ به همراه ماهی سیاه بومی در رودخانه و دریاچه پشت سدها دیده می شود . قورباغه نیز در کنار رودخانه ها و نهر ها و ابگیرها نیز وجود دارد .


انواع خزندگان
: اگرچه خزندگان منطقه از سوی سازمان های مربوطه شناسایی نشده اند  ولی میتوان به مار هایی مثل مار افعی دماوندی ٫ افعی شاخدار و گرزه مار یا افعی کوفی و همچنین ما ابی ٫ نام  برد . سوسمار و انواع مارمولک و احتمالا نوعی لاک پشت از گونه معمولی و یا خزری نیز ممکن است گاهی در نواحی دور از مناطق مسکونی و باغ ها دیده شوند.


انواع پستانداران
:
الف ) قوچ و میش : یکی از معروف ترین جانوران محیط وحش ایران است که در شهرستان شمیران تعداد قابل توجهی از ان وجود دارد .( در منطقه جاجرود شمار انها حدود ۴۰۰۰ راس میباشد)
ب ) کل و بز : این پستانداران بعد از قوچ و میش بیشترین تعداد را در ناحیه دارند.
پ ) اهو : تعداد زیادی از ان در باغ ملی ورجین موجود است٫ که در زمانی که بارش برف در منطقه زیاد می شود و گیاهی برای چریدن نیست به سواحل رودخانه جاجرود می ایند .
ت ) پلنگ : از وجود پلنگ در نواحی کوهستانی اغلب روستاها صحبت می شود حتی گفته شده چندین قلاده در خجیر ٫ سرخه حصار وجود دارد . با پرسجو از اهالی میگون متوجه شدیم که در سالهای نچندان دور اهالی میگون چند بار با پلنگ مواجه شده بودند . حاج امیر سلیمان مهر نقل میکند از ان زمان که فردی به نام عباس سالارکیا که برای کوهنوردی به ارتفاعات اطراف میگون رفته بود مورد حمله پلنگ قرار میگیرد .... و فرد دیگری به نام حاج قاسم سلیمانی تن بی جان وی را از دهان پلنگ  بیرون میکشد.
ج ) سایر : از جمله سایر پستاندارانی  که در منطقه زیست میکنند میتوان به گوزن ٫ گرگ ٫ روباه ٫ شغال ٫ خرگوش ٫ کفتار ٫ کاراکال ٫ تشی ٬ و چند جونده دیگر از جمله موش

-انواع پرندگان بومی شمیرانات :

کلاغ ( کلاغ سیاه ) ٫ زاغ دورنگ ٫ تعداد پرشماری از گونه های گنجشک و سار ٫ انواع بلبل ٫ دارکوب ٬ مرغ حق ٫ جغد ٫ کبک ٫ تیهو ٫ قرقاول ( که در اثر شکار زیاد این پرنده زیبا ٫ رو به انقراض است ) ٫ کبوتر کوهی ٫ باقرقره ٫ کافر هومند ٫ شانه بسر ( هد هد ) ... همچنین انواع عقاب ها و لاشخور ها را نیز میتوان در نواحی گوناگون منطقه مشاهده کرد.

اردک سرسبز و خوتکا در طول رودخانه جاجرود ٫ حواصیل خاکستری و حواصیل سفید و طرلال یا شاه باز و باز سفید ٫ از پرندگان شکاری زرد چشم زیبا ٫ که تابستان ها کم و بیش در ارتفاع های زیاد ٫ به ویژه در دشت لار دیده میشوند و در زمستان ها به مناطق گوناگون حوضه جاجرود به ویژه منطقه خجیر مهاجرت می کنند.

شهرستان شمیران هنوز هم لقب ( سرزمین گل و بلبل ) را از دست نداده٫

با انچه از سرسبزی و گل در بیش از ۸ ماه سال در شهرستان شمیران به ویژه در بخش های رودبار قصران و لواسان اشاره شد و با وجود انواع بلبل و گنجشک های پرشمار ریز و درشت و سایر پرندگان نغمه خوان ٫ وقتی سفیدی برف بر زمین کم رنگ شد و نخستین سبزه ها خوراکی به قول میگونی ها ( مزالک ها) سر از خاک بر اوردند و با عجله به گل نشستند ٫ سراسر زمین مفروش از فرشی زیبا و چشم نواز با زمینه ای سبز و شاداب و پر از گل های زرد شفاف ستاره گونه می شود و ادمی را انچنان مات و مبهوت می سازد که جز سپاس خالق از خلق چنین صحنه ای لب نمی گشاید . بلبلان انچنان مست و شاداب میشوند که شب از روز نمی شناسند و بی وقفه چهچه و اواز سر می دهند .