میگون نگین قصران

میگون نگین قصران

meygoon negine ghasran
میگون نگین قصران

میگون نگین قصران

meygoon negine ghasran

جانوران منطقه شمیرانات

انواع ابزیان : دو نوع ماهی  قزل الا ٫یکی قزل الا خال قرمز و قزل الا رنگین کمان ٫ به همراه ماهی سیاه بومی در رودخانه و دریاچه پشت سدها دیده می شود . قورباغه نیز در کنار رودخانه ها و نهر ها و ابگیرها نیز وجود دارد .


انواع خزندگان
: اگرچه خزندگان منطقه از سوی سازمان های مربوطه شناسایی نشده اند  ولی میتوان به مار هایی مثل مار افعی دماوندی ٫ افعی شاخدار و گرزه مار یا افعی کوفی و همچنین ما ابی ٫ نام  برد . سوسمار و انواع مارمولک و احتمالا نوعی لاک پشت از گونه معمولی و یا خزری نیز ممکن است گاهی در نواحی دور از مناطق مسکونی و باغ ها دیده شوند.


انواع پستانداران
:
الف ) قوچ و میش : یکی از معروف ترین جانوران محیط وحش ایران است که در شهرستان شمیران تعداد قابل توجهی از ان وجود دارد .( در منطقه جاجرود شمار انها حدود ۴۰۰۰ راس میباشد)
ب ) کل و بز : این پستانداران بعد از قوچ و میش بیشترین تعداد را در ناحیه دارند.
پ ) اهو : تعداد زیادی از ان در باغ ملی ورجین موجود است٫ که در زمانی که بارش برف در منطقه زیاد می شود و گیاهی برای چریدن نیست به سواحل رودخانه جاجرود می ایند .
ت ) پلنگ : از وجود پلنگ در نواحی کوهستانی اغلب روستاها صحبت می شود حتی گفته شده چندین قلاده در خجیر ٫ سرخه حصار وجود دارد . با پرسجو از اهالی میگون متوجه شدیم که در سالهای نچندان دور اهالی میگون چند بار با پلنگ مواجه شده بودند . حاج امیر سلیمان مهر نقل میکند از ان زمان که فردی به نام عباس سالارکیا که برای کوهنوردی به ارتفاعات اطراف میگون رفته بود مورد حمله پلنگ قرار میگیرد .... و فرد دیگری به نام حاج قاسم سلیمانی تن بی جان وی را از دهان پلنگ  بیرون میکشد.
ج ) سایر : از جمله سایر پستاندارانی  که در منطقه زیست میکنند میتوان به گوزن ٫ گرگ ٫ روباه ٫ شغال ٫ خرگوش ٫ کفتار ٫ کاراکال ٫ تشی ٬ و چند جونده دیگر از جمله موش

-انواع پرندگان بومی شمیرانات :

کلاغ ( کلاغ سیاه ) ٫ زاغ دورنگ ٫ تعداد پرشماری از گونه های گنجشک و سار ٫ انواع بلبل ٫ دارکوب ٬ مرغ حق ٫ جغد ٫ کبک ٫ تیهو ٫ قرقاول ( که در اثر شکار زیاد این پرنده زیبا ٫ رو به انقراض است ) ٫ کبوتر کوهی ٫ باقرقره ٫ کافر هومند ٫ شانه بسر ( هد هد ) ... همچنین انواع عقاب ها و لاشخور ها را نیز میتوان در نواحی گوناگون منطقه مشاهده کرد.

اردک سرسبز و خوتکا در طول رودخانه جاجرود ٫ حواصیل خاکستری و حواصیل سفید و طرلال یا شاه باز و باز سفید ٫ از پرندگان شکاری زرد چشم زیبا ٫ که تابستان ها کم و بیش در ارتفاع های زیاد ٫ به ویژه در دشت لار دیده میشوند و در زمستان ها به مناطق گوناگون حوضه جاجرود به ویژه منطقه خجیر مهاجرت می کنند.

شهرستان شمیران هنوز هم لقب ( سرزمین گل و بلبل ) را از دست نداده٫

با انچه از سرسبزی و گل در بیش از ۸ ماه سال در شهرستان شمیران به ویژه در بخش های رودبار قصران و لواسان اشاره شد و با وجود انواع بلبل و گنجشک های پرشمار ریز و درشت و سایر پرندگان نغمه خوان ٫ وقتی سفیدی برف بر زمین کم رنگ شد و نخستین سبزه ها خوراکی به قول میگونی ها ( مزالک ها) سر از خاک بر اوردند و با عجله به گل نشستند ٫ سراسر زمین مفروش از فرشی زیبا و چشم نواز با زمینه ای سبز و شاداب و پر از گل های زرد شفاف ستاره گونه می شود و ادمی را انچنان مات و مبهوت می سازد که جز سپاس خالق از خلق چنین صحنه ای لب نمی گشاید . بلبلان انچنان مست و شاداب میشوند که شب از روز نمی شناسند و بی وقفه چهچه و اواز سر می دهند . 

نظرات 1 + ارسال نظر
مریم دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:35

سلام دوست عزیز طرلان نه طرلال

ممنونم . مریم. طرلان تصحیح شد به طرلال .. فرشاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد