میگون نگین قصران

میگون نگین قصران

meygoon negine ghasran
میگون نگین قصران

میگون نگین قصران

meygoon negine ghasran

آب و هوای شمیرانات - رودبار قصران

بطور کلی اب هوای این منطقه را می توان از نوع (( اب هوای مناطق کوهستانی عرض های متوسط جغرافیایی جهان ))  توصیف کرد که تعبیر ان در کشور ما   ((اب هوایی از نیمه خشک گرم و سرد تا فراسرد بسیار مرطوب )) است.


- نگاهی به چند امار ( شاخصهای اقلیمی منطقه)

متوسط درجه حرارت ۲۵ سال گذشته شهرستان شمیرانات ۱۲.۷ درجه سیلیسیوس {سانتیگراد} (متوسط درجه حرارت همین زمان در شهر تهران ۱۶.۸ درجه سیلیسیوس بوده) .

حداقل مطلق  ( سردترین)  درجه حرارت در ( ایستگاه امامه ) منهای ۲۱.۵ درجه سیلیسیوس.

حداقل مطلق  ( گرمترین )  درجه حرارت در ( ایستگاه نمایشگاه بین المللی ) ۴۶ درجه سیلیسیوس.

معدل بارندگی سالانه طی ۲۵ سال اخیر ۸۱۳ میلیمتر از ( ایستگاه راحت اباد ) .

حداکثر بارندگی در یک روز طی ۸۹ میلیمتر .

معدل مقدار روزهای یخبندان سال ۱۵۵ روز ( در ایستگاه گرمابدر ).


-نگاهی به کلیات اب و هوای شمیرانات

ارقام یاد شده مربوط به چند ایستگاه محدود است که از ارتفاع ۲۵۰۰ متر تجاوز نمی کند ٫ اما چون شمیرانات سرزمینی کوهستانی است . اختلاف ارتفاع نقاط مسکونی شهرستان ۱۱۰۰ متر می رسد ٫ و به ازای هر ۱۰۰۰ متر ارتفاع حدود ۶ در جه هوا سردتر میشود .

با حدود ۲۰ سال بررسی های کارشناسان مجرب جغرافیائی به این نتیجه رسیدند که به تقریب هر ابادی نسبت به ابادی پایین دست خود ( حدود ۵ کیلومتر فاصله ) از نظر زمان رویش و کشت کار کشاورزی یک هفته عقب تر است. به گفته ساده تر هنگامی که گل شکوفه ای را در تجریش میبینیم ٫ یک هفته بعد در لشکرک ٫ هفته بعد در رودک و هفته دیگر در ... . در پاییز و زمستان رنگ به رنگ شدن برگ ها و سفید پوش شدن زمین در مسیر وارانه بهار است و هر روستا یا شهر نسبت به شهر و روستا های پایین دست خود یک هفته جلوتر است .

باد به صورت نسیمی ملایم و گونه نواز تا شدید و توفان اسا و درخت شکن در بیشتر مواقع سال در شمیران در حال وزیدن است . گاه شدت باد انقدر زیاد است که قطره های باران را تا ده ها متر به صورت افقی از این سو به ان سو می برد٫ و به پنجره ها ٫ دیوار و درختان می پاشد. این عمل باعث شستشوی درختان و ریزش افتهای ان میشود .این گونه وزش باد به هنگام بارش برف منظره ای بسیار تماشایی به نمایش میگذارد. 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد